Recensie – Baron 1898

Titel: Baron 1989
Auteur: Jacques Vriens
Uitgever: van Holkema & Warendorf  | Efteling
Verschenen: 2015
Pagina’s: 175
ISBN: 9789000344703

Flaptekst: Het is 1893. In de Brabantse herberg waar Jochem en Doortje werken, stapt een vreemdeling binnen. Zijn naam is Gustave. Hij vertelt Jochem over zijn verre reizen en prijst zijn nieuwsgierigheid. Bij zijn vertrek laat Jochem aan Gustave zien hoe je de gevaarlijke Zompige Heide moet oversteken, een gebied waar mythische Witte Wieven heersen. Wanneer Gustave bij een grot komt, waarschuwen de Witte Wieven hem om niets mee terug te nemen, Toch steekt de hebzuchtige Gustave stiekem een klompje goud in zijn zak.

In 1897 keert Gustave terug. Als ‘Baron Hooghmoed’ koopt hij de Zompige Heide en bouwt een goudmijn, wat zorgt voor onrust in het dorp. Daar raken ook Jochem en Doortje nauw bij betrokken en hun hechte vriendschap komt onder druk te staan. De baron heeft vele mijnwerkers nodig en belooft de dorpsbewoners gouden bergen als ze de mijn ingaan. Maar iedereen is dat durft komt lijkbleek naar boven… Maar wat is er gaande in de duistere dieptes van de Baron 1898?

Baron 1898. Een verhaal over hoogmoed, hebzucht en liefde is het ijzingwekkend spannende verhaal achter de spectaculaire dive coaster Baron 1898 in de Efteling.

Ik kan me de zomer van 2015 nog goed herinneren, de kinderen in mijn klas waren razend enthousiast over de nieuwe achtbaan van de Efteling. Ik hoorde verhalen over de Baron en Witte Wieven. Samen keken we filmpjes van de Efteling over de achtbaan en het bijbehorende verhaal. Toen ik een tijdje geleden in de aanwinstenmail van de bibliotheek zag dat de Baron 1898 toegevoegd is aan de collectie, reserveerde ik het boek meteen en haalde ik hem zo snel mogelijk op in de bieb!Twitter - Leukheid

Afgelopen woensdag deed ik mee met een volg en retweet actie van Bruna en won een exemplaar van dit boek! De volgende dag kwam het boek al binnen, wat een service, zo snel! Ik besloot daarom ook om deze vakantie met dit boek te beginnen. Een leuk, wat dunner  kinderboek!

Baron 1898 - Leukhei

De omslag en vormgeving van dit boek is echt onwijs mooi! Op de kaft zitten gouden accenten, je ziet een stukje van de achtbaan en de titel is duidelijk. Je ziet een wit spookje, goud, mijnwerkersgereedschap en een bos. De sfeer van het omslag is vrolijk maar ook een beetje grimmig.

Als je in dit boek gaat lezen kom je hoofdstukken tegen die een titel hebben en af en toe hele mooie illustraties. Wat ik ook erg gaaf vind is dat er gedeeltes zijn gedrukt op zwart papier met witte letters!

Tijdens het lezen zag ik het verhaal aan me voorbijgaan, ik rook de gerechten die gemaakt werden in de herberg en soms ook het zweet op de lichamen door het harde werken. Jacques Vriens schrijft altijd erg fijn (ik ben sowieso fan van hem en zijn boeken!) Ik vind da Baron 1898 een mooi boek waarin naast hebzucht en hoogmoed ook de thema’s vriendschap en liefde aan bod komen.

Ik vind Baron 1898 een heel leuk verhaal, zeker een aanrader voor de wat oudere kinderen of grote mensen die van sprookjes of fantasieverhalen houden!

En nu, na het lezen van dit verhaal kan ik helemaal niet meer wachten tot ik zelf als kompel de liftkooi mag betreden met een razende vaart naar beneden, de mijn in, zal denderen! (Hopelijk ga ik snel naar de Efteling!)

Baron 1898 - Leukheid